Nazwa procedury:

ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY LUB POBYT CZASOWY TRWAJĄCY PONAD 3 MIESIĄCE

Numer JRWA:
SO.5343
Wymagane dokumenty:

1.      Formularz „Zgłoszenie pobytu stałego” lub "Zgłoszenie pobytu czasowego" odrębny dla każdej osoby (również dla dziecka). Wypełniony formularz meldunkowy z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponująca innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.

2.      Dokument tożsamości / akt urodzenia (do wglądu) (dowód osobisty; odpis skrócony aktu urodzenia dla osób niepełnoletnich nie posiadających dowodu osobistego).

3.      Pełnomocnictwo. Pisemne pełnomocnictwo, w przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika oraz dowód osobisty pełnomocnika lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości pełnomocnika

4.      Tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Dokument (oryginał) potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do lokalu (wypis z księgi wieczystej, akt notarialny, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu).

Opłaty:
Zameldowanie jest bezpłatne.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17,00 zł. (zaświadczenie te wydawane jest na wniosek).
Opłacie skarbowej nie podlegają zaświadczenia wydawane w sprawach wymienionych w art. 2 ustawy o opłacie skarbowej.
Pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy – 17,00 zł.
W przypadku, gdy pełnomocnikiem będzie mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne.

Miejsce złożenia i odbioru:

Biuro ewidencji ludności Urzędu Gminy Bralin pok. nr 5.

 Jednostka odpowiedzialna:

Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Bralin.

Termin odpowiedzi:
Niezwłocznie.

Tryb odwoławczy:
Brak.

Uwagi:
Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Obywatel polski dokonuje zameldowania się na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport, albo w formie dokumentu elektronicznego, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania jest data sporządzenia aktu urodzenia.
Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Zameldowania się w miejscu pobytu stałego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
Można mieć jednocześnie jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Meldując się na pobyt stały lub czasowy nie trzeba wymeldowywać się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).

Do zameldowania potrzebne są:
* formularz: zgłoszenie zameldowania na pobyt stały lub zgłoszenie zameldowania na pobyt czasowy - formularz musi być potwierdzony czytelnym podpisem wraz z datą jego złożenia przez właściciela lokalu/domu lub osobę, która posiada inne prawo do lokalu (np. najemcę) - osoba ta musi stawić sie w urzędzie
* dowód osobisty lub paszport;
* dokument potwierdzający prawo do lokalu - do wglądu (w oryginale).

Zameldować można się osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być na piśmie, a pełnomocnik powinien mieć ze sobą swój dowód osobisty lub paszport.
Zameldowania można dokonać także w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego poprzez Platformę e-Puap.

Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny - meldują osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 roku życia) lub osobę, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia).
Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 2411 ze zm.).