Nazwa procedury: Zgłoszenie zgonu

Numer karty:     UGB. 13

Numer JRWA: 5351

Wymagane dokumenty:

·         Karta zgonu.

·         Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku zgonu cudzoziemca).

·         Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon  (do wglądu).

Opłaty:  Zwolnione z opłaty.

 Miejsce zgłoszenia zgonu:  Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.

Jednostka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.

Termin odpowiedzi:  Niezwłocznie. Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu.

Tryb odwoławczy: Do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Uwagi:

Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok.

Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu               w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.

Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku tj. najbliższa rodzina zmarłego, a mianowicie:

-pozostały małżonek,

-krewni zstępni,

-krewni wstępni,

-krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,

-powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.

 

Prawo pochowania zwłok osób wojskowych zmarłych w czynnej służbie wojskowej przysługuje właściwym organom wojskowym, osób zasłużonych wobec Państwa i społeczeństwa przysługuje organom państwowym, instytucjom i organizacjom społecznym. Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które do tego dobrowolnie się zobowiążą.

Zgłoszenia zgonu dokonuje się w formie protokółu, który podpisują zgłaszający zgon i kierownik urzędu stanu cywilnego.

Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu, na podstawie karty zgonu oraz protokółu zgłoszenia zgonu.

Po dokonaniu rejestracji  zgonu, osobie zgłaszającej wydaje się odpis skrócony aktu zgonu.

Jeżeli zgon nie został zarejestrowany w dniu jego zgłoszenia w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego, niezwłocznie po dokonaniu jego rejestracji osobie zgłaszającej zgon są wydawane      z urzędu 2 odpisy skrócone aktu zgonu.

Podstawa prawna:

·         Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( tj. Dz. U. z 2021r. poz.709 ze zm.).

·          Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz.U. z 2021r. poz. 1923).

·         Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz.U. z 2020r. poz. 698).

·         Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 735 ze zm.).

Załączniki:

·         Protokół zgłoszenia zgonu.