Nazwa procedury: Zgłoszenie zgonu
Numer karty: UGB. 13 Numer JRWA: 5351 Wymagane dokumenty: · Karta zgonu. · Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku zgonu cudzoziemca). · Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon (do wglądu). Opłaty: Zwolnione z opłaty. Miejsce zgłoszenia zgonu: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie. Jednostka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie. Termin odpowiedzi: Niezwłocznie. Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu. Tryb odwoławczy: Do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Uwagi: Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok. Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu. Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku tj. najbliższa rodzina zmarłego, a mianowicie: -pozostały małżonek, -krewni zstępni, -krewni wstępni, -krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, -powinowaci w linii prostej do 1 stopnia. Prawo pochowania zwłok osób wojskowych zmarłych w czynnej służbie wojskowej przysługuje właściwym organom wojskowym, osób zasłużonych wobec Państwa i społeczeństwa przysługuje organom państwowym, instytucjom i organizacjom społecznym. Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które do tego dobrowolnie się zobowiążą. Zgłoszenia zgonu dokonuje się w formie protokółu, który podpisują zgłaszający zgon i kierownik urzędu stanu cywilnego. Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu, na podstawie karty zgonu oraz protokółu zgłoszenia zgonu. Po dokonaniu rejestracji zgonu, osobie zgłaszającej wydaje się odpis skrócony aktu zgonu. Jeżeli zgon nie został zarejestrowany w dniu jego zgłoszenia w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego, niezwłocznie po dokonaniu jego rejestracji osobie zgłaszającej zgon są wydawane z urzędu 2 odpisy skrócone aktu zgonu. Podstawa prawna: · Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( tj. Dz. U. z 2021r. poz.709 ze zm.). · Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz.U. z 2021r. poz. 1923). · Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz.U. z 2020r. poz. 698). · Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 735 ze zm.). Załączniki: · Protokół zgłoszenia zgonu.