Nazwa procedury:

Wniosek o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów

Numer JRWA:

SO.5341

Wymagane dokumenty:

-        wniosek o nadanie numeru PESEL,

-        odpis skrócony aktu urodzenia – kopia (jeśli został sporządzony)

-        odpis skrócony aktu małżeństwa – kopia (w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński)

-        dowód osobisty lub paszport (kopia dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości i obywatelstwa wnioskodawcy)

-        zaświadczenie o zatrudnieniu (w przypadku osób niezameldowanych)

Opłaty:

Czynności nadania numeru pesel nie podlegają opłacie skarbowej.

Miejsce złożenia i odbioru:

Biuro Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Bralin pok. nr 6

Jednostka odpowiedzialna:

Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Bralin.

Termin odpowiedzi:

Nadanie numeru PESEL dokonuje się niezwłocznie po złożeniu wniosku.

Tryb odwoławczy:

Nie dotyczy.

Uwagi:

Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w drodze czynności materialno-technicznej obywatelom polskim zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a także obywatelom polskim zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości oraz cudzoziemcom zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w związku z uzyskaniem prawa stałego pobytu przez obywatela Unii Europejskiej, uzyskaniem prawa stałego pobytu przez członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, uzyskaniem statusu uchodźcy, uzyskaniem ochrony uzupełniającej, uzyskaniem azylu, uzyskaniem zgody na pobyt tolerowany, uzyskaniem ochrony czasowej, uzyskaniem zgody na pobyt ze względów humanitarnych, a także członkom rodziny cudzoziemca zamieszkujących na terenie RP, którzy uzyskali status uchodźcy lub udzielono im ochrony uzupełniającej. O nadanie numeru PESEL z urzędu występuje kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia w stosunku do dzieci urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy oraz organ wydający polski dokument tożsamości.

W przypadku osób niewymienionych powyżej, które obowiązane są do posiada numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów Minister Spraw Wewnętrznych  nadaje numer PESEL na umotywowany wniosek osoby zainteresowanej. Oznacza to, że na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania, że jest on zobowiązany do posiadania numeru PESEL na podstawie określonego przepisu prawa. Należy wskazać konkretny przepis prawa, który zobowiązuje wnioskodawcę do posiadania numeru PESEL.  Wniosek o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów wnosi się do Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem dowolnego organu Gminy.