Nazwa procedury: Sprostowanie aktu stanu cywilnego
Numer karty: UGB. 4
Numer JRWA: 5352
Wymagane dokumenty:
· Wniosek o sprostowanie aktu stanu cywilnego.
· Dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej.
· Dokument tożsamości wnioskodawcy (do wglądu).
· Zagraniczny dokument, jeżeli zawiera on dane, które podlegają sprostowaniu w akcie stanu cywilnego.
· Uwierzytelniony odpis lub wypis, lub uwierzytelnioną reprodukcję materiałów archiwalnych, jeżeli sprostowanie ma nastąpić na podstawie tych materiałów.
Opłaty: 39,00 zł - opłata skarbowa za odpis zupełny aktu stanu cywilnego, wydany w wyniku sprostowania na wniosek.
Miejsce złożenia wniosku i odbioru odpisu zupełnego : Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.
Jednostka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.
Termin odpowiedzi: Bez zbędnej zwłoki.
Tryb odwoławczy: Do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uwagi:
Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt.
Sprostowanie może być dokonane na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, jeżeli w państwie wystawienia jest on uznawany za dokument stanu cywilnego, lub innego dokumentu zagranicznego potwierdzającego stan cywilny, wydanego w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli zawierają one dane, które podlegają sprostowaniu, stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych.
Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora, w formie czynności materialno-technicznej.
Jeżeli sprostowania dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia tę osobą o zamiarze sprostowania lub o złożeniu wniosku o sprostowanie aktu stanu cywilnego
Jeżeli sprostowania aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego małżonka, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.
Kierownik urzędu stanu cywilnego dokonując sprostowania, wydaje wnioskodawcy odpis zupełny sprostowanego aktu stanu cywilnego.
Jeżeli sprostowanie aktu stanu cywilnego przez kierownika urzędu stanu cywilnego nie jest możliwe na podstawie akt zbiorowych lub innych aktów stanu cywilnego, albo zagranicznych dokumentów, wtedy sprostowania dokonuje sąd w postępowaniu nieprocesowym, na wniosek osoby zainteresowanej, prokuratora lub kierownika urzędu stanu cywilnego.
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tj. Dz.U. z 2021r. poz. 709 ze zm.).
· Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz.U. z 2020r. poz. 698).
· Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz.U. z 2021r. poz.1923).
· 4.Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021r. poz.735 ze zm.).
Załączniki:
· Wniosek o sprostowanie aktu stanu cywilnego.