Nazwa procedury: Wydanie zaświadczenia o utracie dowodu osobistego
Numer karty: UGB. 27
Numer JRWA: 5344
Wymagane dokumenty:
· Dokument potwierdzający tożsamość ze zdjęciem.
· Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
· Pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia utraty dowodu osobistego, jeżeli zgłoszenia dokonuje osoba niebędąca posiadaczem dowodu osobistego.
Opłaty: brak.
Miejsce zgłoszenia i odbioru zaświadczenia: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.
Jednostka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.
Termin odpowiedzi: Niezwłocznie.
Uwagi:
Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi gminy, a posiadacz dowodu przebywający poza granicami RP – dowolnemu konsulowi RP.
Zgłoszenia takiego można dokonać w formie dokumentu elektronicznego potwierdzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi RP można również dokonać w na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu, może dokonać posiadacz dowodu osobistego.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego wystawionego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia.
Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia organowi gminy lub konsulowi RP utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż 2 miesiące. Zaświadczenie wydawane jest nieodpłatnie.
Posiadaczowi, który dokonał zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi przebywającemu poza granicami RP, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie wydaje się na żądanie.
W przypadku zgłoszenia na Policji kradzieży dowodu osobistego, nie ma konieczności zgłaszania tego faktu w organie gminy lub, konsulowi poza granicami RP.
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 06 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2021r. poz.816 ze zm.)
· Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 października 2021r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2021r. poz. 1986 ze zm.)
Załączniki:
· Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.