Nazwa procedury:

Wydawanie decyzji w sprawie umorzenia, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, opłaty od posiadania psów, opłaty targowej

 

Numer Karty:

UGB.73

 

Wymagane dokumenty:

Osoba fizyczna nieprowadzącą działalności gospodarczej:

1.      Pisemny wniosek o umorzenie/rozłożenie na raty/odroczenie terminu płatności podatku, oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę, który powinien zawierać:

·         imię i nazwisko wnioskodawcy,

·         adres zamieszkania wnioskodawcy,

·         numer PESEL, NIP, ewentualnie numer dowodu osobistego (paszportu) wnioskodawcy,

·         źródło należności podatkowej (np. podatek od nieruchomości, odsetki od zaległości itp.),

·         okres którego wniosek dotyczy,

·         określenie wnioskowanej formy ulgi,

·         uzasadnienie wniosku.

2.      Do wniosku powinny zostać załączone następujące dokumenty:

·         kopie rocznych zeznań podatkowych złożonych przez Wnioskodawcę i osoby pozostające z nim we wspólnym gospodarstwie za ostatnie trzy lata (np. PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 bądź inny ) wraz z ich korektami,

·         oświadczenie wnioskodawcy o dochodach uzyskiwanych w bieżącym roku wraz z poświadczeniem o zarobkach z zakładu pracy, odcinkiem ZUS itp ,

·         oświadczenie wnioskodawcy o posiadanych nieruchomościach wraz z ich wykazem zawierającym adres nieruchomości, powierzchnię,

·         oświadczenie wnioskodawcy o środkach pieniężnych posiadanych na rachunkach w bankach oraz lokatach inwestycyjnych, tzn. wartość posiadanych papierów wartościowych, jednostek funduszy inwestycyjnych, polis ubezpieczeniowych (itp.) oraz kopia deklaracji podatkowej (PIT-38 bądź inny) za ubiegły rok,

·         oświadczenie o posiadanych środkach transportowych, których właścicielem lub leasingobiorcą jest wnioskodawca lub członkowie rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym,

·         oświadczenie wnioskodawcy o ilości osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,

·         oświadczenie wnioskodawcy o dochodach osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,

·         oświadczenie o chorobie lub wypadku losowym powodującym utratę zdolności do zarobkowania lub znaczące straty materialne oraz dokumenty potwierdzające w/w okoliczności.

 

 

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą:

1.      Pisemny wniosek o umorzenie/rozłożenie na raty/odroczenie terminu płatności podatku, oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę, który powinien zawierać:

·         imię i nazwisko wnioskodawcy,

·         adres zamieszkania wnioskodawcy,

·         numer PESEL, NIP wnioskodawcy,

·         numer dowodu osobistego (paszportu) wnioskodawcy,

·         określenie przedmiotu działalności gospodarczej,

·         źródło należności podatkowej (np. podatek od nieruchomości, odsetki od zaległości itp.),

·         okres, którego wniosek dotyczy,

·         określenie wnioskowanej formy ulgi.

2.      Do wniosku powinny zostać załączone następujące dokumenty:

·         kopie rocznych zeznań podatkowych złożonych przez Wnioskodawcę i osoby pozostające z nim we wspólnym gospodarstwie za ostatnie trzy lata (np. PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 bądź inny ) wraz z ich korektami,

·         oświadczenie o wysokości przychodu uzyskanego w bieżącym roku,

·         oświadczenie o wysokości opłacanej składki ZUS,

·         oświadczenie wnioskodawcy o posiadanych nieruchomościach wraz z ich wykazem zawierającym adres,

·         oświadczenie wnioskodawcy o posiadanych środkach trwałych zawierające określenie rodzaju środka trwałego, jego wartości wynikającej z ewidencji (ewentualnie wnioskodawca może dostarczyć kopię posiadanej ewidencji środków trwałych lub jej wydruk),

·         oświadczenie wnioskodawcy o środkach pieniężnych posiadanych na rachunkach w bankach oraz lokatach inwestycyjnych, tzn. wartość posiadanych papierów wartościowych, jednostek funduszy inwestycyjnych, polis ubezpieczeniowych (itp.) oraz kopia deklaracji podatkowej (PIT-38 bądź innej) za ubiegły rok,

·         aktualny wyciąg z bieżącego rachunku bankowego i z rachunków terminowych,

·         oświadczenie o posiadanych środkach transportowych, których właścicielem lub leasingobiorcą jest wnioskodawca lub członkowie rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym,

·         oświadczenie wnioskodawcy o ilości osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,

·         oświadczenie wnioskodawcy o dochodach osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,

·         oświadczenie o chorobie lub wypadku losowym powodującym utratę zdolności do zarobkowania lub znaczące straty materialne oraz dokumenty potwierdzające w/w okoliczności.

 

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis:

·         zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie bądź informację o nieotrzymaniu pomocy,

·         oświadczenie, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw,

·         oświadczenie o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

 

W przypadku ubiegania się o pomoc inną niż de minimis czy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie:

·         informacje, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy.

 

Opłaty:

Brak.

 

Miejsce złożenia i odbioru:

Sekretariat Urzędu Gminy Bralin pok. nr 8

 

Jednostka odpowiedzialna:

Referat Gospodarki Finansowo – Budżetowej.

 

Termin odpowiedzi:

1.      Do 1 miesiąca.

2.      Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.

 

Tryb odwoławczy:

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

 

Podstawa prawna:

1.      Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm.)

2.      Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja opdatkowa  (tekst jednolity: Dz.U. z 2021, poz. 1540 ze zm.).

3.      Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U 2020 r. poz. 333).

4.      Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity Dz. U. 2019, poz.888 ze zm). 

 

wersja: 04.01.2022