Nazwa procedury: Wydanie zaświadczenia o zawieszeniu certyfikatów w dowodzie osobistym
Numer karty: UGB.
Numer JRWA: 5344
Wymagane dokumenty:
- Dokument potwierdzający tożsamość ze zdjęciem.
- Formularz zgłoszenia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.
- Pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym, jeżeli zgłoszenia dokonuje osoba niebędąca posiadaczem dowodu osobistego.
Opłaty: brak.
Miejsce zgłoszenia i odbioru zaświadczenia: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.
Jednostka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Bralinie.
Termin odpowiedzi: Niezwłocznie.
Uwagi:
Zgłoszenia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje posiadacz dowodu osobistego mający pełną zdolność do czynności prawnych, który czasowo utracił kontrolę nad dokumentem.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Zgłoszenia może również dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia zawieszenia certyfikatów.
Zgłoszenia dokonuje się :
- w formie dokumenty elektronicznego do organu gminy, który wydał dowód osobisty, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, a w przypadku zgłoszenia przez rodzica, opiekuna prawnego, kuratora lub pełnomocnika, również podpisem osobistym,
-przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu posiadacza dowodu osobistego,
-osobiście w organie dowolnej gminy, w formie pisemnej, po opatrzeniu własnoręcznym podpisem zgłaszającego.
Osobie dokonującej zgłoszenia, wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę dokonania tego zgłoszenia.
Osobie dokonującej zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego , zaświadczenie wydaje się na żądanie.
Zaświadczenie wydawane jest nieodpłatnie.
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego podlegają zawieszeniu na okres nie dłuższy niż 14 dni, licząc od dnia dokonania zgłoszenia. Jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia tych certyfikatów, certyfikaty te i dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa.
Zawieszenie certyfikatów powoduje zawieszenie ważności dowodu osobistego.
Podpis osobisty posiadacza dowodu osobistego złożony w okresie zawieszenia albo po unieważnieniu certyfikatu podpisu osobistego nie wywołuje skutków prawnych. Późniejsze cofnięcie zawieszenia certyfikatu nie wpływa na ważność czynności dokonanej w okresie zawieszenia.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 06 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2021r. poz.816 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 października 2021 w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2021r. poz. 1865 ze zm.)
- Rozporządzeni Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2019r. poz.400 ze zm.).
Załączniki:
- Formularz zgłoszenia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.