Nazwa procedury:

 

SPRZEDAŻ LOKALI UŻYTKOWYCH W DRODZE BEZPRZETARGOWEJ NA RZECZ NAJEMCÓW

 

 

Numer karty:

 UGB.42

 

Numer JRWA:

 ZPM.7125

 

Wymagane dokumenty:

Podanie o nabycie lokalu wraz z załącznikami:

a. wypisy z rejestrów sądowych – w przypadku osób prawnych (kserokopia a oryginał do wglądu)

Następnie po otrzymaniu zawiadomienia o przeznaczeniu lokalu użytkowego do sprzedaży:

1. Oświadczenie woli nabycia lokalu (oryginał), zadeklarowana forma wykupu (za gotówkę/na raty).

2. Oświadczenie, czy lokal będzie nabyty na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej (należy podać dane osobowe współmałżonka), czy też z majątku odrębnego (kopia dokumentu stwierdzającego rozdzielność majątkową, oryginał do wglądu).

3. Dowód wpłaty za wycenę lokalu przez rzeczoznawcę majątkowego (kserokopia a oryginał do wglądu)

4. Jeżeli najemca jest cudzoziemcem zezwolenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na nabycie nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 24 marca 1920r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (t.j. Dz.U. z 1996r. Nr 54, poz. 245 z późn. zm) - (oryginał). Zezwolenie nie jest wymagane od cudzoziemców będących obywatelami lub przedsiębiorcami państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego za wyjątkiem nabycia nieruchomości rolnych i leśnych, przez 12 lat od dnia przystąpienia RP do Unii Europejskiej.

 

Opłaty:

1. Wpłata za sporządzenie wyceny lokalu przez rzeczoznawcę majątkowego – o wysokości wpłaty wnioskodawca jest informowany przez Urząd Gminy Bralin.

 2. Przed wyznaczonym terminem aktu notarialnego wpłata kwoty równej cenie nabywanego lokalu lub w przypadku rozłożenia ceny sprzedaży na raty – pierwsza rata oraz wpłata pierwszej opłaty z tytułu ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntu.

3. Taksa notarialna i opłaty sądowe pobierane przez notariusza - wnoszone w dniu podpisania umowy sprzedaży lokalu.

 

Miejsce złożenia i odbioru:

Biuro Obsługi Interesanta lub Sekretariat Urzędu Gminy Bralin, pok. nr 8

 

Jednostka odpowiedzialna:

Stanowisko ds. Zagospodarowania Przestrzennego i Zarządzania Mieniem

 

Termin odpowiedzi:

Do 3 miesięcy - informacja dla najemcy, czy procedura sprzedaży lokalu zastanie rozpoczęta

 

Tryb odwoławczy:

Brak.

 

Uwagi:

1. Urząd Gminy Bralin zbywa lokale użytkowe stanowiące własność Gminy Bralin w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców, jeżeli najmują lokal od co najmniej 3 lat na podstawie umowy i nie zalegają z zapłatą czynszu i innych opłat z tego tytułu według stanu na dzień złożenia wniosku o nabycie.

2. Podania, składane przez osoby zainteresowane nabyciem lokali, nie przesądzają o uruchomieniu sprzedaży danego lokalu, ponieważ sprzedaż uzależniona jest od stanu prawnego nieruchomości, budynku, lokalu, a także od spełnienia kryteriów dotyczących długości najmu lokalu, położenia lokalu w określonym rejonie urbanistycznym.

3. Po przeznaczeniu lokali użytkowych do sprzedaży najemcy są powiadamiani o możliwości nabycia lokali, wraz z imiennym zawiadomieniem otrzymują druki oświadczeń woli nabycia lokali.

4. W trakcie postępowania organ może zażądać dodatkowych dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia sprawy.

5. W przypadku poniesienia przez najemcę nakładów na remont i modernizację lokalu, ich wartość podlega odliczeniu od ceny nieruchomości. Odliczeniu podlegają wyłącznie nakłady niezamortyzowane, podwyższające trwale wartość lokalu, wykonane za zgodą wynajmującego i potwierdzone protokołem odbioru remontu. Wartość nakładów określa rzeczoznawca majątkowy.

 

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.

2. Uchwała Nr XLIV/213/2006 Rady Gminy Bralin z dnia 29.09.2006 w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych a także domów jednorodzinnych stanowiących własność Gminy Bralin oraz zasad udzielania bonifikat od ceny ich sprzedaży.

 

Wymagane załączniki:

Brak.

 

wersja: 15.04.2011